تاثیر موسیقی بر روی مهارت های کودکان

یکی از مهمترین موارد فعالیت ­های موسیقایی، “تاثیر آن بر روی مهارت ­های کودکان” است. مطلبی که همیشه آرزوی افرادی مانند ( اُرف، دالکروز، مونته­سوری، کودای، سوزوکی… ) بوده است.

بر عکس تصور والدین، یک مربی موسیقی کودک، هدفش، آموزش موسیقی صرف به کودکان نیست بلکه، هدف او، گسترش مهارت ­های کودکان است که به صورت غیر مستقیم از طریق فعالیت­ های موسیقایی به کودکان آموخته می ­شود. در کنار این آموزش اصلی ( گسترش مهارت­های کودکان ) به طور قطع و یقین کودک شما موسیقی را فرا می­ گیرد چون بخشی از آموزش مهارت­ ها است. اجرای یک آهنگ توسط کودک، با ساز­های کودکان مانند ” زایلوفون “، ” بلز “، ” فلوت ریکوردر” از نظر علمی به این معنا است که:
-کودک می ­تواند به مدت معنا داری بر روی چیزی متمرکز شود؛
-کودک شما دارای حرکات درشت مناسبی است؛
-کودک شما تطابق چشم و دست را دارد؛
-کودک شما می­ تواند دارای یکپارچگی حسی مناسبی باشد. ( اجرای آهنگ و خواندن شعر آن به صورت همزمان )
( Sensory Integration ) یکپارچگی حسی عبارت است از وجود ارتباط بین حس ­های جداگانه که سازمان­دهی تجربیات فرد به آن بستگی دارد.
-کودک دارای حرکات ظریف مناسبی است؛
-کودک دارای آگاهی از بدن است؛
-کودک شما برتری جانبی دارد. ( Laterality ) ترجیح در استفاده از سمت راست یا چپ بدن. رشد برتری جانبی یا جهت یابی ( directionality ) کودک را قادر می­ سازد تا از بدن خود آگاهی یابد که این به نوبه خود در فعالیت­های هماهنگ مهم است.

موارد فوق الذکر نمونه ­ای از تاثیر موسیقی بر روی کودکان شما، از نظر علمی است. با توجه به این نکات، اهمیت فعالیت موسیقایی بر روی کودکان فراتر از چیزی است که تا کنون می­دانسته ایم. به همین خاطر است که فعالیت یک مربی موسیقی کارآزموده و آگاه، از آموزش موسیقی صرف به کودکان فراتر رفته، و به گسترش مهارت­های کودکان متمرکز می ­شود.در بسیاری از مواقع مربیان با والدینی برخورد می­کنند که اصرار به آموزش موسیقی صرف، مثلا” زدن یک آهنگ، دارند. این نوع تفکر و برخورد با موسیقی و فعالیت موسیقایی کاملا” نادرست بوده و این قبیل والدین، پیشرفت کودکان خود را متوقف می­ کنند. گسترش مهارت­ های کودکان به طور مستقیم بر آموزش و پرورش کودکان موثر بوده و می­ تواند آینده کودکان ما را تحت تاثیر خود قرار دهد.به طور مثال، کودکان باید مفهوم کار گروهی و ارتباط با افراد گروه و تعامل اجتماعی را بیاموزند در غیر این صورت، این نوع کودکان نمی­ توانند در اجتماع روابط درست و صحیحی برقرار کنند و به همین علت، نمی­توانند در کار ثابتی باقی بمانند و مجبور به تغییر محل کار خود می ­شوند و اعتقاد دارند که کسی آنها را نمی فهمد. اما هیچ وقت به این فکر نکرده ­اند که شاید آنها نحوه برقراری ارتباط صحیح با اجتماع را نمی ­دانند.( حتما” به چنین افرادی برخورد کرده­اید ) مخصوصا” در جامعه­ ی کنونی که رشد خانواده های تک فرزند بسیار زیاد شده است.